De ce n-are Casa cap.O miza de 5 miliarde de euro.

Medicina, intre PFA si SRL
January 7, 2016
Papucul, Daciane!
May 4, 2016

statuie fara cap

 

De cateva saptamani, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sta fara sef. Adica, ministrul Sanatatii nu a numit un presedinte care sa gestioneze cele cinci miliarde de euro, cat valoreaza bugetul ei anual. La randul ei, CNAS a amanat cu sase luni (adica jumatate de an) semnarea contractului pe 2016 cu furnizorii de servicii. In realitatea zilnica, aceste fapte se traduc in felul urmator.
CNAS va plati furnizorii de servicii (medici de familie, ambulatorii de specialitate, laboratoare medicale, spitale) cu sume mai mici in prima jumatate de an, decat ar fi facut-o daca semna un contract nou. De ce? Pentru ca, desi CNAS impune si nu negociaza clauzele contractuale cu furnizorii, contractul de servicii prevede anumite modalitati de calcul a sumei pe care laboratorul sau cabinetul medical o va primi la final de luna ca si contravaloare a serviciilor prestate. Daca ai anumite aparate, daca ai mai multi medici angajati, daca lucrezi mai mult… Chestii, pe care laboratoarele, policlinicile si spitalele au inceput sa le faca din ce in ce mai mult, pentru ca a crescut cererea de servicii medicale gratuite (adica decontate de CASMB). Exista limite superioare ale facturii, nu va speriati… Insa interesul CNAS este sa mentina facturile la limita de jos. Legal, CNAS nu poate limita accesul asiguratilor la serviciile medicale in mod explicit. O face insa, in mod indirect.
Fara un contract nou, sumele decontate pentru analizele medicale nu mai tin cont de dezvoltarea laboratorului, care i-ar permite sa obtina valori cu 25-30% mai mari decat in 2015, ci vor fi calculate fix, ca o medie izvorata din inspiratie divina. Regulile impuse medicilor de familie au avut ca efect tot scaderea facturilor pe care CNAS le va achita acestora. In luna octombrie a anului trecut, entuziasmat ca aparuse un proiect de contract cadru cu furnizorii de servicii (Exact – in octombrie 2015 a aparuit proiectul, in martie 2016 s-a schimbat proiectul, iar noul contract nu va fi semnat pana la 1 iulie 2016. Ati calculat bine – 9 luni!), scriam si demonstram ca guvernul si-a dat seama ca nu ii ajung banii colectati in fondul de sanatate pentru a plati toate serviciile efectuate (articolul e aici). Vedeam atunci si cateva parti bune. Intre timp, acestea au disparut cu desavarsire. Toate. Banii in continuare nu ajung, iar CNAS va taia din cheltuieli prin ingreunarea accesului populatiei la ceea ce are dreptul legal. Culmea tupeului (dar si motivul falimentului actual) este ca nu au curaj sa recunoasca si sa schimbe legea. Am scris in noiembrie 2015 ca degeaba se va ascunde sub pres problema pomenilor sanitare, deoarece ele vor iesi sa ne muste de fund mai abitir ca orice frauda legata de achitii publice, la care se pricepe tot jurnalistul roman (Articolul e aici). Sunt cinci miliarde de euro in joc, pe care foarte putini ii pun intr-o caciula, iar foarte multi ii cheltuie. Asta e realitatea.  Iar azi nu exista un om care sa fie manager peste cele 5 miliarde.
In plus, de fiecare data cand sistemul cardului de sanatate nu functioneaza, ghinionistul pacient care se afla in fata medicului nu poate primi o consultatie sau o reteta compensata. Povestea cu modul de lucru off-line si validarea serviciilor in 72 de ore este pentru adormit copiii. O pot intelege, eventual, cei care nu au de lucru. Dar sistemul de asigurari se bizuie tocmai pe cei care au de lucru si care nu isi pot desena viata in functie de capriciile aparaturii si ale softului achizitionate de Casa de Asigurari. Mai exista o nuanta aici. Daca sistemul nu functioneaza din vina Casei de Asigurari, care l-a cumparat din bani publici, de ce sa munceasca medicii de doua ori in plus si sa faca pe functionarii, ca sa rezolve o problema pe care nu ei au generat-o si pentru care nici nu sunt platiti? L-as invita pe domnul Ciolos, sau pe ministrul Sanatatii, sau pe presedintele Casei de Asigurari (momentan nu exista) sa lucreze gratis intr-o receptie de clinica aflata in contract cu CASMB si sa le explice ei pacientilor cum au batut drumul degeaba. I-as invita sa stea alaturi de medicii care lucreaza zi de zi cu cardul si sa faca validari si semnari de servicii. Doar din curiozitate, ca sa vad cat ii tin nervii, ca ma indoiesc ca ar invata ceva din experiment.
Faptul ca in Sanatate nu mai ajung banii, faptul ca si acei bani putini stau fara un manager care sa ii puna la treaba, faptul ca statul roman isi impusca in picior partenerii contractuali din domeniul sanitar si le forteaza mana pentru a munci mai mult, pe bani mai putini, este ignorat complet. Nu doar de politicieni si de ziaristi, chiar si de oamenii obisnuiti, ba si de medici. Premierul Ciolos a spus ca mai mult nu se poate, referindu-se la veniturile medicilor. A fost un moment de maxima impotenta politica. Sa ii dea Dumnezeu sanatate, ca altfel va fi greu sa il mai trateze cineva in Romania. O sa i se raspunda: “V-am pus un pansament cu tifon si va facem un calciu. Mai mult nu se poate”. De numirea unui manager peste cei 5 miliarde de euro, tace malc. Despre investigarea modului in care fostul presedinte a gestionat problema cardului de sanatate s-a inspirat din discursul lui Iohanis. Ghinion.
Realitatea este ca noul contract dintre Casele de Asigurari si furnizori va fi semnat abia incepand cu 1 iulie, iar in primele luni de la intrarea sa in vigoare, oricum nu se va simti prea tare lipsa de fonduri. Sunt luni de concediu, de vara, cand statistic scade si accesarea serviciilor medicale, iar mediciii insisi sunt la odihna si ei. Iar apoi, cu sumele “economisite” in prima jumatate a lui 2016, vor iesi pe plus! Si din bilantul guvernului Ciolos va reiesi ca a crescut performanta economica a tarii!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *